Studiu de
caz – eBay creează arhitectură tehnologică pentru viitor
Despre eBay
eBay reprezintă piaţa
online a lumii întregi (Wold’s Online MarketPlace), numele său fiind
universal cunoscut şi sinonim cu modelul de licitaţie a
vânzărilor prin Internet. Lider al acestei industrii, eBay a creat prima
comunitate comercială online de încredere, în care schimbul
tradiţional dintre vânzători şi cumpărători este
reglementat de evaluările şi recomandările fiecărei părţi.
Cu toate că eBay are mulţi imitatori şi se confruntă cu o
mulţime de competitori care dispun de site-uri Web cu
posibilităţi de licitaţie, el continuă să domine
categoria licitaţii şi rămâne liderul în introducerea de noi
modele, precum, vânzări la preţ fix şi la jumătate de
preţ.
Încă de la înfiinţarea sa, în 1995, eBay a creat
o platformă puternică pentru vânzarea de bunuri şi servicii destinată
atât pentru membrii unei comunităţi interesate cât şi pentru
oamenii de afaceri, facilitând tranzacţii de milioane de dolari. În orice
zi, pe eBay, sunt listate peste 12 milioane de articole printre cele 18000 de
categorii existente pentru vânzări, cu posibilităţi de
particularizare pentru pieţele din lume. Comunitatea eBay avea la
sfârşitul anului 2004 peste 104 milioane de utilizatori înregistraţi
în toată lumea, şi conform Media Metrix, este cel mai popular site de
cumpărături de pe Internet funcţie de numărul total de
minute petrecut de utilizatori. Într-adevăr, utilizatorii Internet petrec
mai mult timp pe eBay decât pe orice alt site online, făcând din acesta
cea mai populară destinaţie pentru cumpărături de pe
Internet.
În anul 2000, eBay, principala
piaţă online şi probabil cea mai de succes întreprindere
bazată pe Web care există, se afla în faţa unei mari
provocări. Ţinând cont că tranzacţiile eBay au loc peste
tot în lume, 24 de ore pe zi, 7 zile pe săptămână şi
că, cumpărătorii trebuie să fie capabili să
localizeze, analizeze şi să liciteze articolele în orice moment, eBay
trebuia să-şi reanalizeze serviciile oferite pentru a susţine
schimbările rapide ale cererilor clienţilor, necunoscând ce produse
va oferi un vânzător şi ce interes vor prezenta
cumpărătorii faţă de acestea. În acest scop, eBay a început
să analizeze noi modele de pieţe necesare pentru a suplimenta modelul
de licitaţii tradiţional de care dispunea. În urma analizelor
efectuate eBay a descoperit că infrastructura sa nu era suficient de
flexibilă pentru a suporta noile iniţiative şi strategia sa pe
termen lung (de a deveni o piaţă care să suporte toate
modalităţile de comerţ). Cu toate că eBay a făcut o
serie de modificări asupra infrastructurii sale în 1999 – 2000 şi
ceea ce este cel mai important, utilizatorii site-ului nu au fost
influenţaţi de limitările infrastructurii, eBay a decis în anul
2000 să implementeze o arhitectură complet nouă necesară
pentru a asigura cerinţele de calitate a serviciilor viitoare. Cheia
principală a constituit-o trecerea de la o arhitectură de
aplicaţii monolitică la o arhitectură bazată pe componente şi
servicii care va susţine obiectivele eBay în viitor.
eBay a evaluat două
platforme arhitecturale: iniţiativa Microsoft .NET şi Platforma JavaTM
2, J2EETM. Conform celor relatate de Chuck Geiger,
vicepreşedinte al „Strategiei tehnologice şi arhitecturale eBay”,
eBay a decis că „tehnologia Java prin J2EE a ajuns în momentul în care
poate răspunde cerinţelor pe scară largă”. (Sun a jucat un
rol cheie în convingerea eBay, prin demonstraţii ale avantajelor aduse de
platformele bazate pe J2EE pentru un volum mare de informaţii. În acest
sens a dat ca exemple: J.Crew, Ford Credit şi Charles Schwab). Apoi eBay a
apelat la serviciile Sun pentru proiectarea şi implementarea unei
arhitecturi bazate pe J2EE. Ca parte integrantă a acestui proces, Sun a
îndrumat şi instruit dezvoltatorii eBay în utilizarea arhitecturii SunToneTM.
De asemenea, echipa Sun a urmărit întregul proces de implementare pentru a
se asigura că aceasta se va baza complet
pe standardele tehnologiei J2EE.
Membrii din toate
părţile lumii cumpără şi vând pe eBay. În momentul de faţă, eBay are site-uri
locale care deservesc Australia, Austria, Belgia, Canada, Elveţia, Franţa, Germania, Irlanda,
Italia, Korea, Olanda, Noua Zeelandă, Singapore, Spania, Suedia, Taiwan
şi Marea Britanie. În plus, eBay este prezent şi în America
Latină şi China prin intermediul investitorilor săi
MercadoLibre.com şi respectiv, EachNet.
Astăzi, eBay nu mai reprezintă un simplu site
de licitaţii, oferind în acelaşi timp şi o serie de alte
servicii şi modele de vânzare, incluzând:
-
eBay International - în momentul de faţă
eBay are site-uri cu specificul unor ţări în Austria, Australia,
Canada, Elveţia, Franţa, Germania, Irlanda, Italia, Korea, Noua
Zeelandă şi Marea Britanie. Desigur, nu este neobişnuit să
auzim că membrii eBay Korea cumpără articole de la membrii din
SUA sau că membrii din Australia cumpără de la membrii din Franţa.
-
eBay Motors – este cea mai mare
piaţă de licitaţii de pe Internet destinată
cumpărării şi vânzării de produse auto. La orice oră,
eBay Motors dispune de o listă bogată de vehicule de vânzare, de la autoturisme
la camioane, din aproape toate modelele şi de la toţi
producătorii. De asemenea, site-ul oferă atât maşini de
colecţie şi motociclete, cât şi piese de schimb. eBay oferă
neîntrerupt şi alte servicii online, precum finanţări,
inspecţii, asigurări auto, transport de vehicule, înregistrări
şi verificări.
-
eBay Stores – extinde piaţa
pentru vânzători permiţându-le să creeze destinaţii de
cumpărături particularizate pentru a vinde propriile produse. Pentru
cumpărători, eBay Stores reprezintă o cale avantajoasă de
accesare a bunurilor şi serviciilor vânzătorului. Clienţii care
cumpără de pe eBay Store sunt capabili să cumpere imediat articolele
selectate, la un preţ fix sau la preţul rezultat în urma
licitaţiei.
-
Buy It Now – reprezintă o îmbunătăţire
opţională adusă listelor de articole. Buy It Now permite
cumpărătorilor să cumpere un articol la preţul specificat
fără să aştepte terminarea licitaţiei, oferind astfel
vânzătorilor o metodă uşoară şi avantajoasă
pentru vânzarea rapidă articolelor la un preţ specificat.
-
eBay Professional
Services – serviciile profesionale ale eBay servesc la creşterea rapidă a
micilor afaceri de pe piaţă furnizând o locaţie pe eBay unde se
pot găsi profesionişti şi liber profesionişti care pot
oferi sprijin pentru toate tipurile de nevoi de afaceri, cum ar fi de exemplu,
design Web, contabilitate, suport tehnic , etc.
-
eBay Local Trading – eBay are site-uri
locale în 60 de pieţe din SUA. Aceste site-uri eBay permit utilizatorilor
să găsească mai uşor articolele localizate în imediata lor
apropiere şi să caute printre produsele de interes local. Site-urile
locale eBay oferă o atmosferă plăcută, oferind în
acelaşi timp suport clienţilor pentru articole mai dificil de
cumpărat, precum: automobile, mobilă, diverse dispozitive, etc.
-
eBay Live Auctions – licitaţiile
online oferă informaţii în timp real despre produsele vândute. O
tehnologie dezvoltată de eBay, Live Auction, autorizează licitatorii
tradiţionali să-şi extindă vânzările dincolo de casa
de licitaţii şi să câştige milioane de
cumpărători online. Cumpărătorii au astfel acces la
diferitele produse direct de acasă sau de la birou.
-
PayPal – de curând eBay a dobândit PayPal, o soluţie globală
destinată plăţilor în timp real, care permite oricărei
afaceri sau client cu o adresă de email să efectueze securizat,
convenabil şi eficient plăţi online. Paypal are peste 20 de
milioane de utilizatori înregistraţi, incluzând peste 3 milioane de
conturi destinate afacerilor.
Pe măsură ce afacerea eBay a „explodat”,
compania s-a văzut în faţa a două forţe semnificative care
vor provoca infrastructura tehnologică şi o vor obliga să se
transforme în noi direcţii.
Prima este reprezentată de transparenţa
site-ului. Indiferent de măsurătorile care se făceau
funcţie de vizite, minute petrecute pe site, utilizatori
înregistraţi, articole de vânzare sau tranzacţii (după număr sau volum) eBay a fost şi
este compania care a redefinit ceea ce înseamnă scalabilitatea.
A doua este dată de evoluţia serviciilor
furnizate de eBay, precum şi a celor
care urmează să le furnizeze. După cum a demonstrat prin eBay
Stores şi Buy It Now, eBay s-a dezvoltat peste modelul de comerţ prin
licitaţii impelmentat iniţial.
eBay în faţa provocărilor date de
arhitectură
Arhitectura eBay Versiunile 1 şi 2 – Istorie şi
limitări
La sfârşitul anului 2000, afacerea crescuse atât de
mult încât era ameninţată scalabilitatea şi întreţinerea
arhitecturii cu două nivele utilizate (vezi figura 6.1).
Figura 6.1: Arhitectura cu
două nivele utilizată de eBay V2
Conform lui Geiger, cu
toate că arhitectura utilizată era cunoscută ca „versiunea 2”,
era „din toate punctele de vedere arhitectura originală a companiei”
(Versiunea 1 este considerată varianta desktop pentru eBay a lui Pierre
Omidyar). Geiger explica, „sunt o mulţime de elemente ingenioase, şi
faptul că a fost scalabilă şi a continuat să răspundă
la nevoile companiei este uimitor. Dar, cu toate acestea, este o
arhitectură cu două nivele, bazată pe un sistem procedural C++
proprietar – cu conectivitate directă de la logica de prezentare la logica
datelor.” Creşterea fără precedent a traficului şi a
tranzacţiilor, împreună cu creşterea cererii pentru o mai
bună funcţionalitate l-au influenţat pe Geiger şi echipa sa
să investigheze o posibilă îmbunătăţire a arhitecturii
şi să facă modificările necesare. Principalele
limitări ale arhitecturii existente se refereau la:
-
Flexibilitate;
-
Scalabilitate;
-
Uşurinţa de administrare.
Flexibilitate – Versiunea 3 a arhitecturii eBay
a fost proiectă şi optimizată să suporte modelul de
licitaţii al comerţului online. În consecinţă, eBay
şi-a transformat arhitectura tehnologică într-o platformă de comerţ
globală în care utilizatorii pot cumpăra şi vinde într-o
multitudine de moduri, incomparabilă cu arhitectura anterioară. De
asemenea, eBay a descoperit că nu trebuie să ofere doar modele
multiple de cumpărare, ci şi modele multiple de căutare – cum ar
fi de exemplu, căutarea parametrică după atribute.
Scalabilitate – în acelaşi timp, eBay se confrunta cu
probleme de scalabilitate. Compania se afla într-un moment în care se atinsese
limita arhitecturii de date, limitându-se astfel şi capacitatea hardware.
Iniţial se rula de exemplu, o bază de date Oracle într-un sistem de
operare SolarisTM pe un server Sun EnterpriseTM 10000.
Upgrade-urile hardware necesare pentru performanţe sporite nu reprezentau
o opţiune, iar Sun nu a putut oferi un Sun FireTM 12K la timp.
În perioada iunie 1999 şi prima parte a anului 2001,
eBay a suferit o serie de upgrade-uri semnificative. Acestea au inclus migrarea
de la un singur server de baze de date la un mediu de stocare în reţea
(SAN – storage area network) bazat pe tehnologia Sun StorEdgeTM. Îmbunătăţirile
au vizat scalabilitatea şi performanţele funcţiei de
căutare eBay.
Uşurinţa de administrare (manageability) – acest exemplu se axează
pe a treia limitare a arhitecturii anterioare – era prea greu de menţinut.
Aceasta, în particular, a avut efect asupra dezvoltării organizaţiei,
deoarece foarte mult timp era afectat mentenanţei sistemului şi
fixării bug-urilor, decât diferenţierii produselor.
eBay arhitectură
pentru viitor
eBay a demarat procedurile pentru implementarea
arhitecturii de generaţie viitoare la sfârşitul anului 2001. Confruntându-se
cu limitările date de flexibilitate, scalabilitate, uşurinţa de
administrare, eBay început să facă un plan pentru o arhitectură
de generaţie următoare – pregătind astfel compania să asigure
o infrastructură de comerţ globală pentru secolul 21 (vezi tabelul
6.1).
De la
început, a fost clar pentru eBay că, pentru noua arhitectură trebuie
să regândească designul, managementul şi funcţionalitatea,
o încercare care va implica sute de dezvoltatori şi administratori de
sistem. Problema cea mai grea o reprezenta „schimbarea motoarelor navetei în
timp ce era în plin zbor” (Geiger). eBay a determinat că noua
arhitectură trebuie să satisfacă cerinţele specifice privind
calitatea serviciului şi principiile de bază.
Funcţionalitatea de bază
(cerinţe) |
Mai
mult de 104 milioane de utilizatori eBay înregistraţi au acces la cea mai
mare şi mai de succes piaţă de licitaţii din lume. Pentru
a-i menţine creşterea şi pentru a facilita modele de afaceri
online mai flexibile, eBay a creat o arhitectură de generaţie
următoare care va: -
Permite schimbări uşoare cu
posibilitatea de a reutiliza elementele de bază şi design‑ul; -
Oferi scalabilitate şi
flexibilitate pentru a asigura creşterea rapidă a afacerii; -
Spori eficienţa dezvoltatorilor
şi administratorilor printr-un sistem de mentenanţă mau
uşor. |
Platforma aplicaţiei |
eBay a
ales o arhitectură avansată, deschisă, bazată pe
standarde, multinivel bazată pe tehnologia J2EE şi serverul IBM
WebSphere, constând dintr-o infrastructură eterogenă şi un
mediu de operare. |
Aprecieri privind soluţia
şi arhitectura acesteia |
Serviciile
Sun au lucrat cu eBay pentru a proiecta o arhitectură de reţea
bazată pe servicii şi a face posibilă utilizarea Metodologiei
Arhitecturale SunTone. Proiectul a inclus şi abilitatea de apreciere,
instruire şi certificare în tehnologia Java oferită de Sun. De
asemenea, Sun a jucat un rol important în asigurarea faptului că
implementarea va fi bazată pe standarde şi va fi independentă
de vânzător. |
Avantaje |
Cu
arhitectura Versiunea 3 eBay se aşteaptă să obţină: -
o nouă arhitectură
capabilă să susţină creşterea volumului tranzacţiilor
şi a numărului de utilizatori înregistraţi pentru
următorii 5 ani – făcând astfel eBaz să devină o companie de 3 miliarde de dolari -
posibilitatea de reutilizare a mai
mult de 25% din
arhitectura de bază şi a design‑ului, crescând astfel foarte
mult viteza de dezvoltare; -
îmbunătăţirea
perceptibilă a performanţelor aplicaţiei – mai rapidă,
încărcarea mai eficientă a paginilor şi a răspunsurilor. |
Tabelul 6.1: Privire de
ansamblu asupra eBay Versiunea 3
Obiective şi principii arhitecturale
Obiectivele arhitecturale includ obiectivele afacerii
şi cerinţe privind calitatea serviciului, precum:
-
Timpul de vânzare;
-
Performanţă, scalabilitate şi
disponibilitate;
-
Continuitatea afacerii;
-
Funcţionalitate, cu nevoia specifică de a
absorbi schimbările afacerii;
-
Securitate, incluzând protocoale de autorizare şi
autentificare şi integritatea datelor;
-
Componente open-standard pentru interdependenţa
produselor vânzătorului.
Principiile de bază
sunt:
-
Flexibilitate: abilitatea de a face schimbări
arhitecturii, cu posibilitatea de reutilizare a elementelor de bază
şi a design‑ului;
-
Scalabilitate – păstrarea aplicaţiei şi a
infrastructurii pe măsură ce afacerea creşte;
-
„Making life boring” .
Ultimul principiu face
parte din spusele preşedintelui eBay, Maynard Webb.
Geiger spunea, „unul
dintre principiile de proiectare ale V3 a fost să vedem arhitectura şi
elementele de bază ca pe un avion – nu am vrut să ne bazăm doar
pe giroscop; produsele tehnologice pot genera greşeli. Unul dintre
obiectivele noastre a fost de a proiecta o arhitectură care să
mascheze aceste potenţiale deficienţe.”
Arhitectura, produsul şi decizia partenerilor
Bazată
pe aceste obiective şi principii,
eBay s-a orientat spre trei decizii care vor fi critice pentru asigurarea
succesului său:
-
platforma aplicaţiei şi dezvoltarea elementelor
de bază;
-
infrastructura de mesaje;
-
partenerii consultaţi.
Evaluarea platformei: J2EE vs. .NET
Elementul care a stat la baza alegerii platformei a fost
creşterea productivităţii prin crearea unei arhitecturi bazate
pe componente, care nu va avea nici o legătură cu varianta
anterioară. Analiza eBay s-a orientat spre capacitatea platformei de a
răspunde cerinţelor ridicate privind calitatea serviciului
(flexibilitate, adaptabilitate, uşurinţă în administrare, scalabilitate
şi securitate) şi nevoia unei arhitecturi bazate pe elemente care pot
fi reutilizate. Cei doi candidaţi au fost Microsoft .NET şi J2EE.
În urma evaluărilor eBay a ajuns la concluzia
că soluţia oferită de Microsoft nu răspundea nevoilor firmei,
lucru interesant întrucât arhitectura eBay din acel moment era bazată pe
C++. Cu toate acestea eBay trebuia convins că tehnologia J2EE va asigura
cerinţele privind calitatea serviciului. În acest caz, Sun a jucat un rol
important în asigurarea eBay privind elementele oferite de platformele bazate
pe tehnologia J2EE. În acest sens, Sun a organizat demonstraţii prin care
demonstra avantajele acestor platforme în cazuri reale: J.Crew, Ford Motor
Credit Company, Charles Schwab. În urma acestora eBay a considerat că
tehnologia Java s-a maturizat suficient de mult prin J2EE, ajungând la punctul
în care poate fi utilizată pe scară largă.
Cu această decizie critică luată, eBay s-a
orientat spre alegerea serverului pe care va rula aplicaţia J2EE. După
analize, eBay a decis sa aleagă între serverul BEA WebLogic şi
serverul de aplicaţii IBM WebSphere, în cele din urmă fiind ales
ultimul menţionat.
Evaluarea infrastructurii de mesaje
Un aspect cheie în ceea ce priveşte decizia
luată privind arhitectura a fost trecerea de la o arhitectură cu
două nivele la o arhitectură de reţea bazată pe servicii,
multinivel în care prezentarea, aplicaţia şi logica datelor sunt separate.
Arhitectura bazată pe tehnologia J2EE permite această separare
şi comunicarea prin intermediul JDBCTM (Java Database
Connectivity) şi prin partajarea conexiunii. Pentru aceasta eBay a decis
să adauge un nivel de mesagerie care va fi eventual integrat în
arhitectura bazată pe tehnologia J2EE. În urma analizei IBM MQSeries (acum
IBM WebSphere MQ), eBay a ales soluţia de mesagerie bazată pe TIBCO
ActiveEnterprise.
eBay V3 etape de implementare
De la început, a fost planificat ca arhitectura V3
să fie implementată în 3 etape.
Faza 1: Concepte (elemente, noţiuni) de proiectare – o mare parte a membrilor
eBay, consultanţi Sun şi reprezentaţi ai producătorilor de
echipamente au fost de acord cu conceptele menţionate anterior şi au
realizat specificaţii de proiectare de înalt nivel. Aceste specificaţii
au fost folosite pentru transformarea unei mici părţi a site-ului
iniţial, pentru a demonstra viabilitatea strategiei arhitecturale alese.
Arhitectura de reţea bazată pe servicii a eBay
Sun a sprijinit eBay la proiectarea unei arhitecturi de
reţea bazate pe servicii pentru Versiunea 3 a acestuia, realizând astfel o
platformă puternică şi extensibilă folosind tehnologia
J2EE, pentru aplicaţiile actuale şi viitoare ale eBay, după cum
se poate observa din figurile 6.2 şi 6.3. Arhitectura V3 a lui eBay se
bazează pe patru principii fundamentale referitoare la cerinţele de
calitate a serviciului, care includ scalabilitatea, securitatea, flexibilitatea
şi performanţa:
SAN (Storage
Area Network) folosind tehnologie Sun Tehnologii
Sun, VERITAS şi Oracle IBM
WebSphere pe o platformă Windows NT Servere IIS
şi Microsoft Windows Parteneri
(B2B) Utilizatori
finali (B2C) Sisteme Sun StorEdgeTM 9960 cu VERITAS NetBackup, Sun
StorEdge ShadowImage şi Switch-uri Brocade Silkworm Baze de date Oracle 8i pe servere Sun EnterpriseTM 4500 pe
care rulează sistemul de operare SolarisTM 8 Tehnologia J2EETM cu serverul de aplicaţie IBM
WebSphere pe un server Windows NT IBM Nivel date Nivel aplicaţie Conţinut Web static Nivel Web Nivel client
Figura 6.2: Arhitectura multinivel eBay V3
-
arhitectură de reţea bazată pe servicii,
multinivel (client-server);
-
cod bazat pe componente;
-
partiţionarea datelor;
-
posibilităţi scriere/citire.
Figura 6.2 scoate în
evidenţă modul în care arhitectura facilitează
(uşurează) buna partiţionare bazată pe analiza
funcţională ceea ce oferă o bună flexibilitate şi
scalabilitate. Nivelele în care este împărţită arhitectura sunt
client, Web, aplicaţie şi date.
Nivelul
client furnizează (se ocupă cu) aplicaţiile end-user, browser
şi clienţi bazaţi pe dispozitive, şi aplicaţii externe
care integrează şi interacţionează cu aplicaţia eBay
V3. Nivelul Web furnizează conţinut static şi serveşte ca
frontieră iniţială între client şi nivelul aplicaţie
J2EE. Nivelul aplicaţie (figura 6.2), element cheie al arhitecturii de
reţea bazate pe arhitectură, se ocupă de nevoile serviciilor de
prezentare, ale serviciilor referitoare la logica afacerii şi ale
serviciilor de acces la date care folosesc diverse tehnologii Java şi
J2EE, incluzând servlet-uri Java, tehnologia EJBTM (Enterprise
JavaBeanTM), tehnologia JDBC, tehnologia JNDITM (Java
Naming and Directory Interface), JMX (Java Management Extensions) şi Java
XML. Nivelul date reprezintă infrastructura necesară pentru a
găzdui şi a furniza servicii de date folosind tehnologiile Sun,
VERITAS şi Oracle.
Figura 6.3: Arhitectura
aplicaţiei J2EE pentru eBay V3
Figura 6.3 se concentrează
asupra nivelului aplicaţie şi prezintă arhitectura
aplicaţiei J2EE pentru eBay V3, în care sunt folosite diverse tehnologii
Java şi J2EE pentru a realiza o arhitectură scalabilă,
extensibilă şi flexibilă. Mai mult, nivelul aplicaţie este
împărţit în mai multe nivele logice: nivelul prezentare, business
şi integrare. Nivelul prezentare este responsabil de interacţiunea cu
nivelul client şi furnizează serviciile cerute de diferitele tipuri
de clienţi. Acest nivel se bazează pe servlet-uri Java şi
foloseşte tehnologiile Java XML şi XSL (eXtensible Standard Language)
pentru a oferi servicii de prezentare flexibile. Nivelul aplicaţie este
compus din componente framework pentru a uşura execuţia logicii
şi legilor de business. Nivelul aplicaţie se bazează pe
tehnologia EJB şi foloseşte reguli de afaceri Java particularizate,
politici framework şi tehnologia XML. Serviciile integrate în nivelul
aplicaţie furnizează un nivel de acces la date, care
uşurează interacţiunea dintre componentele aplicaţie
şi sursele de date prin folosirea regulată a tehnologiei JDBC. Prin
acestea sunt implementate cerinţele complexe ale eBay pentru accesul la
date şi maparea obiectelor relaţionale.
În plus faţă de aceste
trei nivele, există şi altele care oferă o arhitectură de aplicaţie J2EE completă
end-to-end. Framework-ul de configurare este implementat folosind tehnologia
JMX (java Management Extension). Pentru a furniza un serviciu de logare
puternic, framework‑ul generic de logare este bazat pe implementarea
Apache Log4J. Framework-ul de securitate este implementat folosind
caracteristicile de securitate oferite de tehnologia J2EE pentru a proteja
componentele aplicaţiei J2EE. De asemenea, sunt implementate componente de
securitate particulare bazate pe cerinţele specifice eBay.
Utilităţile şi serviciile comune oferă diverse
utilităţi şi servicii reutilizabile comune tuturor nivelelor din
arhitectura aplicaţiei.
Faza 2:
Demonstrarea conceptelor şi acţiuni iniţiale. Lucrând cu
consultanţii Sun, echipele eBay şi-au redefinit conceptele şi au
luat deciziile finale pe baza prototipurilor şi a proiectării
efective a componentelor iniţiale specifice arhitecturii V3. Aceasta a
costat în modificarea celor mai complexe module ale site-ului iniţial pentru
a confirma că noua arhitectură poate oferi pe baza cerinţelor de
calitate a serviciului ceea ce s-a intenţionat iniţial.
Faza 3:
Migrarea pe scară largă. Bazată pe priorităţi şi
uşurinţa de integrare, eBay va migra cu toate serviciile şi
aplicaţiile sale către arhitectura V3.
Faza 1 –
concepte de proiectare – Începută la sfârşitul anului 2000, faza 1 a
demonstrat viabilitatea proiectului de arhitectură propus, pornind de la
nevoia de nivele de servicii individuale la cerinţe de securitate şi
framework-urile propuse. Problema s-a pus astfel: să se aleagă o
mică parte a site-ului iniţial pentru migrarea la arhitectura V3, cu
posibilitatea de a reveni imediat la versiunea V2 în cazul în care ar fi
apărut eventuale probleme. Pentru o bună dezvoltare a proiectului,
strategia eBay a fost să se înveţe din modelele proiectate care
funcţionau. Faza 1, care a constat în elaborarea arhitecturii bazate pe
tehnologia J2EE, s-a terminat în
decembrie 2001.
Faza 2: Demonstrarea conceptelor şi acţiunilor
iniţiale – Faza 2, cu faza 1 terminată şi arhitectura stabilită, a avut
drept scop demonstrarea scalabilităţii proiectului prin aplicarea
acestuia într-o zonă foarte importantă a site-ului. Aceasta zonă
este ceea ce eBay numeşte zona „View Item”, care acoperă aproape 65% din traficul site-ului. Cu toate că
funcţionalitatea era destul de simplă, traficul şi volumul
tranzacţiilor din zona menţionată a fost ales pentru a demonstra
că noua arhitectură va răspunde cerinţelor. Migrarea
completă la noua arhitectură a avut loc în iunie 2002.
Cu
această migrare, aproape 75% din traficul eBay este realizat
prin noua arhitectură - prin care se realizează peste 400 de milioane
de tranzacţii pe zi.
Faza 3 –
Migrarea pe scară largă – Faza finală a implementării
proiectului, a început în iulie 2002 şi are drept obiectiv migrarea
întregii infrastructuri eBay la noua arhitectură. În plus faţă
de cele menţionate, toate cererile noi de afaceri vor fi realizate
folosind arhitectura V3. De asemenea, planul de dezvoltare a inclus
certificarea în tehnologia Java. Folosind echipa de dezvoltatori, care are acum
cunoştinţe solide de tehnologie Java, eBay poate începe proiectarea
şi implementarea la cerere de noi modele de afaceri.
În condiţiile în care cererea se schimbă în câteva secunde,
flexibilitatea capătă o nouă dimensiune. Aceasta este cauza
pentru care eBay, piaţa lumii întregi, a creat un mediu de afaceri dinamic
care poate prezice şi ajusta cererea foarte repede, care s-a bucurat de un
real succes.
Instruirea
clienţilor, ca element important pentru atragerea şi păstrarea
legăturii cu clienţii (acquire and bond customers) eBay-Germany
eBay Germania, worldwide
online-marketplace, foloseşte soluţia datango[1],
software pentru help-online, încă
din anul 2000 în scopul învăţării clienţilor să se
orienteze spre creşterea activităţii, realizând în acelaşi
timp şi reducerea costurilor pentru serviciile oferite acestora.
Cerinţe/provocări/obiective (challenge)
Obiectivul eBay este să
facă din vizitatorii obişnuiţi cumpărători activi
şi din cumpărătorii activi vânzători de succes.
Clienţii trebuie să-şi facă o mică
experienţă, care poate fi însoţită de o serie de obstacole.
De exemplu, noii utilizatori trebuie să se familiarizeze cu structura
şi logica paginii pentru a înţelege platforma şi pentru a
procesa şi învăţa să aibe încredere în ceea ce se
oferă (produsele oferite). În acelaşi mod, utilizatorii
experimentaţi nu au încă cunoştinţe cu privire la
multitudinea de funcţii speciale utile pentru a avea succes în
vânzări, cum ar fi de exemplu, deschiderea unui magazin eBay.
Acest tip de informaţie
este disponibilă prin intermediul serviciului relaţii clienţii
sau al paginii Web. Totuşi, multe persoane consideră citirea
paginilor de ajutor pe ecranul monitorului prea grea şi de obicei
apelează la serviciul relaţii clienţi. Dezvoltarea
departamentului „instruire clienţi” are drept scop reducerea timpului de
lucru al clienţilor, reducând astfel şi costurile.
Soluţia datango
Aceasta este cauza pentru care
soluţia datango a fost
integrată în anul 2000 ca modalitate de ajutor online pentru piaţa
eBay şi ca instrument de instruire a clienţilor. Între timp, 6,4
milioane de utilizatori înregistraţi ai eBay‑Germania primesc
sprijin imediat la orice oră, ceea ce le permite să-şi ducă
la bun sfârşit obiectivele, independent.
Obiectivele datango se referă la aspectele centrale ale înstruirii online
şi la sistemul de ajutor eBay. (obiectele de învăţare
învaţă utilizatorii despre modul în care se desfăşoară
tranzacţiile pe eBay.) Acestea sunt plasate într-o locaţie strategică
pe fiecare pagină, pentru a fi la îndemâna utilizatorilor care pun
întrebări sau a celor care oferă sprijin. Clienţii eBay
recepţionează o explicaţie procedurală care poate fi
urmărită vizual. Aceasta dispune şi de suport audio.
Acoperirea globală a pieţei
eBay a rezultat încă de la începuturile sale, din statisticile mari
referitoare la acces pentru unităţile de învăţare
integrate. În medie, sunt 50000 vizitatori pe lună pentru fiecare obiect
de învăţare. Software-ul datago
înregistrează şi evaluează numărul accesărilor şi
interacţiunea fiecărui utilizator cu obiectele de învăţare.
Membrii din conducerea eBay pot accesa serverul pentru statistici zilnice
privind utilizarea unui modul de învăţare, prin intermediul interfeţei
Web.
Rezultatul
Obiectivul utilizării
datango, de a reduce costurile pentru sectorul relaţii clienţi, a
fost atins. Costul pentru a răspunde la întrebarea unui utilizator cu
ajutorul explicării date prin intermediul produsului software datango este
în jur de 2 euro, considerabil mai mic faţă costul mediu estimat
pentru procesarea email‑urilor (9 Euro). Diferenţa de 7 Euro
multiplicată cu 600000 de apeluri pentru fiecare an, arată economiile
făcute de companie prin implementarea soluţiei menţionate. Pe
lângă aceasta, introducerea datango
a dus şi la creşterea profitului şi a activităţii
utilizatorilor.
Progresul obţinut a dus la
cererea acestui produs şi în alte companii eBay. De atunci, soluţia datango a fost distribuită în mai
mult de 8 ţări, printre care, Australia, Franţa, Canada şi
SUA. O analiză interactivă a utilizatorilor eBay din SUA a scos la
lumină rezultate suplimentare. Analiza a arătat că
frecvenţa a crescut considerabil în cazul în care utilizatorii au utilizat
un obiect de învăţare (learning object) înainte de a cumpăra sau
de a vinde.
Experienţa eBay a
demonstrat că instruirea clienţilor reprezintă un instrument de
marketing eficient. S-a demonstrat că seminariile cresc satisfacţiile
clienţilor, deoarece oferă utilizatorilor nu numai un sens abstract
al realizării, ci şi beneficii concrete care pot fi obţinute.
În acelaşi timp datango learning objects furnizează
o gamă largă de informaţii. Întrebări uzuale, precum „cum
se face logarea?”, „cum cumpăr sau cum vând?” sau „ce mecanisme de
securitate sunt folosite pentru tranzacţii?” sunt completate cu pachete
speciale de instruire.
eBay renunţă la
serviciul de management al identităţii Microsoft Passport
Compania de
licitaţii online eBay şi-a anunţat în mod oficial clienţii
că nu va mai permite logarea prin intermediului serviciului de management
al identităţii Microsoft Passport.
Această decizie este o
nouă lovitură pentru Passport, care a fost gândit iniţial ca un
loc unic pentru stocarea pe Internet a datelor de acces la diferite servicii
online ale utilizatorilor. Sistemul de autentificare va oferi însă suport
doar pentru logarea la serviciile oferite de Microsoft şi partenerii
săi apropiaţi.
“Începând cu 24 ianuarie 2005,
eBay nu va mai oferi suport pentru serviciul Microsoft Passport”, se arată
în mesajul trimis de eBay.
Un reprezentant al eBay a
confirmat faptul că această companie a trimis mesaje clienţilor
săi şi că va opri suportul pentru serviciul Microsoft Passport
începând cu data de 24 ianuarie.
Concluzii
Noua arhitectură adoptată
de eBay, V3,
In conclusion, the eBay exercise is an effective way
to teach the fundamentals of e-commerce as they apply to an online
merchant. A student can experience
first-hand the issues that face all e-commerce merchants, such as choosing
products, crafting offers and web pages, and receiving payments and fulfilling
orders. Working with the eBay web site
gives students two perspectives on the 7-Cs of the e-commerce customer
interface—the perspective of a seller creating an auction for a good, and the
perspective of a buyer of selling services from eBay.
Two caveats apply to using the eBay exercise. First, the instructor should have experience
as an eBay seller. EBay’s online
instructions are adequate for simply submitting an auction. But a seller needs additional knowledge to
conduct a successful transaction, such as the pros and cons of various auction
terms, shipping options, and how to deal with bidders. A depth of knowledge about selling online can
only come from experience.
Second, students can best benefit from the
instructor’s experience if it is shared as they make decisions about their
auctions. This can best occur in a
computer lab or computer classroom. Depending
on the level of students’ computer and Internet skills, participating in the
eBay exercise as homework could be a frustrating experience for students and
instructor.
Anexa - Statistici, analize financiare eBay prezent şi viitor
Conform unui raport Internet Retailer,
eBay avea la sfârşitul anului 2004 un număr de 104 milioane de utilizatori
activi, cu 36% mai mulţi faţă de anul 2003. Volumul total al
plăţilor efectuate prin sistemul PayPal al eBay a atins la
sfârşitul anului 2004 pragul de 18.9 miliarde USD, cu 55% mai mult
faţă de anul 2003. Urmând acelaşi trend crescător, veniturile
nete ale celor care au vândut se ridică la suma de 773,4 milioane USD, cu
52% mai mult faţă de anul trecut.
Categoriile
eBay cu vânzări anuale de peste 1 miliard USD sunt în ordine descrescătoare
sunt:
-
eBay Motors, $11.1 miliarde;
-
Consumer Electronics, $3.5 miliarde;
-
Computers, $3 miliarde;
-
Haine & Accesorii, $2.9 miliarde;
-
Cărţi/Filme/Muzică, $2.4
miliarde;
-
Collectibles, $2.2 miliarde;
-
Casa & gradina, $2 miliarde;
-
Jucării, $1.8 miliarde;
-
Sport, $1.8 miliarde;
-
Bijuterii & ceasuri, $1.7 miliarde;
-
Cameras & Photo, $1.3 miliarde;
-
Business & Industrial, $1.2 miliarde.
Câştigul net pentru
anul 2004 a crescut cu 51% faţă de 2003, la 3.27 miliarde USD de la
2.17 miliarde USD.
Compania de vânzări
prin Internet - eBay- a înregistrat, în trimestrul al patrulea al anului
trecut, o creştere a profitului cu 44 la sută faţă de
perioada similară din 2003, dar nu a reuşit să atingă
previziunile analiştilor, informează agenţia EFE.
Compania a semnalat
că în ultimele trei luni din 2004 a câştigat 205 milioane dolari, sau
0,30 dolari pe acţiune, faţă de 143 milioane dolari, sau 0,21
dolari pe acţiune în urmă cu un an.
Dacă se scad
cheltuielile excepţionale, profiturile companiei în ultimul trimestru al
anului 2004 se ridică la 226 milioane dolari, sau 33 cenţi pe
acţiune, mai puţin faţă de cei 34 de cenţi
estimaţi de analiştii consultaţi de firmă specializată
First Call.
Vânzările companiei
s-au ridicat la 936 milioane dolari, fiind cu 44 la sută mai mari
faţă de anul anterior. Pentru tot anul 2004, compania a comunicat
profituri nete de 830 milioane dolari, cu 68% mai mari faţă de 2003
şi vânzări de 3,270 miliarde dolari, în creştere cu 51%
comparativ cu anul precedent.
Pentru 2005, eBay
estimează vânzări cuprinse între 4,25 miliarde dolari şi 4,35
miliarde dolari, cu câştiguri de 1,48 - 1,52 dolari pe acţiune.
Analiştii de pe
Wall Street se aşteaptă ca beneficiile pentru 2005 să fie
cuprinse între 1,50 şi 1,72 dolari pe acţiune şi vânzările
de 4,1 - 4,5 miliarde dolari.
De asemenea, eBay a înregistrat
creşteri rapide şi pentru câştigurile rezultate din
tranzacţiile internaţionale.
Ştiri de
ultimă oră
Ebay, piaţa online
pentru vânzări de bunuri şi servicii, va percepe taxe în
Europa
EBay Inc. va începe să perceapă TVA
pentru vânzări în Europa începând cu 1 iulie, în concordanţă cu
reglementările Uniunii Europene, afirmă recent compania. Dacă
vânzătorii nu prezintă un număr valid de exceptare de la taxe
(disponibil pentru afaceriştii înregistraţi) vor plăti TVA
conform ratei lor naţionale. Ratele variază de la ţară la
ţară . TVA-ul este de 25% în Danemarca şi Suedia, în timp ce în
Spania şi Germania este de 16%. Vânzătorii din Marea Britanie vor
plăti 17.5%.
UE a ratiferat o directivă anul trecut prin
care se impune ca serviciile digitale să fie plătitoare de TVA ,
începând de pe 1 iulie, acest lucru aplicându-se tuturor vânzătorilor eBay
din Europa.
Fraudă pe eBay
Unii dintre
clienţii eBay au primit pe 17 noiembrie un e-mail cel puţin ciudat:
"Your account may be used by a third party in a fraudulent activity with
eBay. As a result, your access to bid or buy on eBay has been restricted."
Deci accesul la tranzacţii de orice fel pe eBay al clientului respectiv a
fost restricţionat datorită faptului că exista o a altă
persoană care foloseşte contul în acţiuni fraudulose. Până
aici toate bune şi frumoase. În e-mailul respectiv exista şi un link
către e-bay.
În campurile formularului de
reînregistrare trebuiau introduse: datele de pe cartea de credit, numărul
personal de identificare ATM (PIN), numărul de securitate socială,
data naşterii, primul nume al mamei. Formularul se afla pe un site
replică fidela al eBay atât in ce priveşte partea de sus cât şi
în ce priveşte link-urile interne de pe cel original.
Din păcate pentru cei care
au completat-o, cererea nu venea de la eBay, dimpotrivă era o acţiune
frauduloasă cunoscută sub numele de "phishing".
Scopul acestei operaţiuni este lichidarea conturilor victimelor sau furtul
de personalitate. Câţiva dintre clienţii Citibank, PayPal, C2iT
şi chiar Visa au fost păcăliţi în ultimele luni de astfel
de phishers.