Studiu de caz – eBay creează arhitectură tehnologică pentru viitor

 

Despre eBay

eBay reprezintă piaţa online a lumii întregi (Wold’s Online MarketPlace), numele său fiind universal cunoscut şi sinonim cu modelul de licitaţie a vânzărilor prin Internet. Lider al acestei industrii, eBay a creat prima comunitate comercială online de încredere, în care schimbul tradiţional dintre vânzători şi cumpărători este reglementat de evaluările şi recomandările fiecărei părţi. Cu toate că eBay are mulţi imitatori şi se confruntă cu o mulţime de competitori care dispun de site-uri Web cu posibilităţi de licitaţie, el continuă să domine categoria licitaţii şi rămâne liderul în introducerea de noi modele, precum, vânzări la preţ fix şi la jumătate de preţ.

            Încă de la înfiinţarea sa, în 1995, eBay a creat o platformă puternică pentru vânzarea de bunuri şi servicii destinată atât pentru membrii unei comunităţi interesate cât şi pentru oamenii de afaceri, facilitând tranzacţii de milioane de dolari. În orice zi, pe eBay, sunt listate peste 12 milioane de articole printre cele 18000 de categorii existente pentru vânzări, cu posibilităţi de particularizare pentru pieţele din lume. Comunitatea eBay avea la sfârşitul anului 2004 peste 104 milioane de utilizatori înregistraţi în toată lumea, şi conform Media Metrix, este cel mai popular site de cumpărături de pe Internet funcţie de numărul total de minute petrecut de utilizatori. Într-adevăr, utilizatorii Internet petrec mai mult timp pe eBay decât pe orice alt site online, făcând din acesta cea mai populară destinaţie pentru cumpărături de pe Internet.

În anul 2000, eBay, principala piaţă online şi probabil cea mai de succes întreprindere bazată pe Web care există, se afla în faţa unei mari provocări. Ţinând cont că tranzacţiile eBay au loc peste tot în lume, 24 de ore pe zi, 7 zile pe săptămână şi că, cumpărătorii trebuie să fie capabili să localizeze, analizeze şi să liciteze articolele în orice moment, eBay trebuia să-şi reanalizeze serviciile oferite pentru a susţine schimbările rapide ale cererilor clienţilor, necunoscând ce produse va oferi un vânzător şi ce interes vor prezenta cumpărătorii faţă de acestea. În acest scop, eBay a început să analizeze noi modele de pieţe necesare pentru a suplimenta modelul de licitaţii tradiţional de care dispunea. În urma analizelor efectuate eBay a descoperit că infrastructura sa nu era suficient de flexibilă pentru a suporta noile iniţiative şi strategia sa pe termen lung (de a deveni o piaţă care să suporte toate modalităţile de comerţ). Cu toate că eBay a făcut o serie de modificări asupra infrastructurii sale în 1999 – 2000 şi ceea ce este cel mai important, utilizatorii site-ului nu au fost influenţaţi de limitările infrastructurii, eBay a decis în anul 2000 să implementeze o arhitectură complet nouă necesară pentru a asigura cerinţele de calitate a serviciilor viitoare. Cheia principală a constituit-o trecerea de la o arhitectură de aplicaţii monolitică la o arhitectură bazată pe componente şi servicii care va susţine obiectivele eBay în viitor.

eBay a evaluat două platforme arhitecturale: iniţiativa Microsoft .NET şi Platforma JavaTM 2, J2EETM. Conform celor relatate de Chuck Geiger, vicepreşedinte al „Strategiei tehnologice şi arhitecturale eBay”, eBay a decis că „tehnologia Java prin J2EE a ajuns în momentul în care poate răspunde cerinţelor pe scară largă”. (Sun a jucat un rol cheie în convingerea eBay, prin demonstraţii ale avantajelor aduse de platformele bazate pe J2EE pentru un volum mare de informaţii. În acest sens a dat ca exemple: J.Crew, Ford Credit şi Charles Schwab). Apoi eBay a apelat la serviciile Sun pentru proiectarea şi implementarea unei arhitecturi bazate pe J2EE. Ca parte integrantă a acestui proces, Sun a îndrumat şi instruit dezvoltatorii eBay în utilizarea arhitecturii SunToneTM. De asemenea, echipa Sun a urmărit întregul proces de implementare pentru a se asigura că aceasta se va baza complet  pe standardele tehnologiei J2EE.

 

Membrii din toate părţile lumii cumpără şi vând pe eBay. În momentul de faţă, eBay are site-uri locale care deservesc Australia, Austria, Belgia, Canada,  Elveţia, Franţa, Germania, Irlanda, Italia, Korea, Olanda, Noua Zeelandă, Singapore, Spania, Suedia, Taiwan şi Marea Britanie. În plus, eBay este prezent şi în America Latină şi China prin intermediul investitorilor săi MercadoLibre.com şi respectiv, EachNet.

            Astăzi, eBay nu mai reprezintă un simplu site de licitaţii, oferind în acelaşi timp şi o serie de alte servicii şi modele de vânzare, incluzând:

 

-          eBay International - în momentul de faţă eBay are site-uri cu specificul unor ţări în Austria, Australia, Canada, Elveţia, Franţa, Germania, Irlanda, Italia, Korea, Noua Zeelandă şi Marea Britanie. Desigur, nu este neobişnuit să auzim că membrii eBay Korea cumpără articole de la membrii din SUA sau că membrii din Australia cumpără de la membrii din Franţa.

-          eBay Motors – este cea mai mare piaţă de licitaţii de pe Internet destinată cumpărării şi vânzării de produse auto. La orice oră, eBay Motors dispune de o listă bogată de vehicule de vânzare, de la autoturisme la camioane, din aproape toate modelele şi de la toţi producătorii. De asemenea, site-ul oferă atât maşini de colecţie şi motociclete, cât şi piese de schimb. eBay oferă neîntrerupt şi alte servicii online, precum finanţări, inspecţii, asigurări auto, transport de vehicule, înregistrări şi verificări.

-          eBay Stores – extinde piaţa pentru vânzători permiţându-le să creeze destinaţii de cumpărături particularizate pentru a vinde propriile produse. Pentru cumpărători, eBay Stores reprezintă o cale avantajoasă de accesare a bunurilor şi serviciilor vânzătorului. Clienţii care cumpără de pe eBay Store sunt capabili să cumpere imediat articolele selectate, la un preţ fix sau la preţul rezultat în urma licitaţiei.

-          Buy It Now – reprezintă o îmbunătăţire opţională adusă listelor de articole. Buy It Now permite cumpărătorilor să cumpere un articol la preţul specificat fără să aştepte terminarea licitaţiei, oferind astfel vânzătorilor o metodă uşoară şi avantajoasă pentru vânzarea rapidă articolelor la un preţ specificat.

-          eBay Professional Services – serviciile profesionale ale eBay servesc la creşterea rapidă a micilor afaceri de pe piaţă furnizând o locaţie pe eBay unde se pot găsi profesionişti şi liber profesionişti care pot oferi sprijin pentru toate tipurile de nevoi de afaceri, cum ar fi de exemplu, design Web, contabilitate, suport tehnic , etc.

-          eBay Local Trading – eBay are site-uri locale în 60 de pieţe din SUA. Aceste site-uri eBay permit utilizatorilor să găsească mai uşor articolele localizate în imediata lor apropiere şi să caute printre produsele de interes local. Site-urile locale eBay oferă o atmosferă plăcută, oferind în acelaşi timp suport clienţilor pentru articole mai dificil de cumpărat, precum: automobile, mobilă, diverse dispozitive, etc.

-          eBay Live Auctions – licitaţiile online oferă informaţii în timp real despre produsele vândute. O tehnologie dezvoltată de eBay, Live Auction, autorizează licitatorii tradiţionali să-şi extindă vânzările dincolo de casa de licitaţii şi să câştige milioane de cumpărători online. Cumpărătorii au astfel acces la diferitele produse direct de acasă sau de la birou.

-          PayPal de curând eBay a dobândit PayPal, o soluţie globală destinată plăţilor în timp real, care permite oricărei afaceri sau client cu o adresă de email să efectueze securizat, convenabil şi eficient plăţi online. Paypal are peste 20 de milioane de utilizatori înregistraţi, incluzând peste 3 milioane de conturi destinate afacerilor.

 

            Pe măsură ce afacerea eBay a „explodat”, compania s-a văzut în faţa a două forţe semnificative care vor provoca infrastructura tehnologică şi o vor obliga să se transforme în noi direcţii.

            Prima este reprezentată de transparenţa site-ului. Indiferent de măsurătorile care se făceau funcţie de vizite, minute petrecute pe site, utilizatori înregistraţi, articole de vânzare sau tranzacţii (după  număr sau volum) eBay a fost şi este compania care a redefinit ceea ce înseamnă scalabilitatea.

            A doua este dată de evoluţia serviciilor furnizate de eBay, precum şi a  celor care urmează să le furnizeze. După cum a demonstrat prin eBay Stores şi Buy It Now, eBay s-a dezvoltat peste modelul de comerţ prin licitaţii impelmentat iniţial.

 

eBay în faţa provocărilor date de arhitectură

 

Arhitectura eBay Versiunile 1 şi 2 – Istorie şi limitări

 

            La sfârşitul anului 2000, afacerea crescuse atât de mult încât era ameninţată scalabilitatea şi întreţinerea arhitecturii cu două nivele utilizate (vezi figura 6.1).

Figura 6.1: Arhitectura cu două nivele utilizată de eBay V2

Conform lui Geiger, cu toate că arhitectura utilizată era cunoscută ca „versiunea 2”, era „din toate punctele de vedere arhitectura originală a companiei” (Versiunea 1 este considerată varianta desktop pentru eBay a lui Pierre Omidyar). Geiger explica, „sunt o mulţime de elemente ingenioase, şi faptul că a fost scalabilă şi a continuat să răspundă la nevoile companiei este uimitor. Dar, cu toate acestea, este o arhitectură cu două nivele, bazată pe un sistem procedural C++ proprietar – cu conectivitate directă de la logica de prezentare la logica datelor.” Creşterea fără precedent a traficului şi a tranzacţiilor, împreună cu creşterea cererii pentru o mai bună funcţionalitate l-au influenţat pe Geiger şi echipa sa să investigheze o posibilă îmbunătăţire a arhitecturii şi să facă modificările necesare. Principalele limitări ale arhitecturii existente se refereau la:

-     Flexibilitate;

-     Scalabilitate;

-     Uşurinţa de administrare.

Flexibilitate – Versiunea 3 a arhitecturii eBay a fost proiectă şi optimizată să suporte modelul de licitaţii al comerţului online. În consecinţă, eBay şi-a transformat arhitectura tehnologică într-o platformă de comerţ globală în care utilizatorii pot cumpăra şi vinde într-o multitudine de moduri, incomparabilă cu arhitectura anterioară. De asemenea, eBay a descoperit că nu trebuie să ofere doar modele multiple de cumpărare, ci şi modele multiple de căutare – cum ar fi de exemplu, căutarea parametrică după atribute.

 

Scalabilitate – în acelaşi timp, eBay se confrunta cu probleme de scalabilitate. Compania se afla într-un moment în care se atinsese limita arhitecturii de date, limitându-se astfel şi capacitatea hardware. Iniţial se rula de exemplu, o bază de date Oracle într-un sistem de operare SolarisTM pe un server Sun EnterpriseTM 10000. Upgrade-urile hardware necesare pentru performanţe sporite nu reprezentau o opţiune, iar Sun nu a putut oferi un Sun FireTM 12K la timp.

            În perioada iunie 1999 şi prima parte a anului 2001, eBay a suferit o serie de upgrade-uri semnificative. Acestea au inclus migrarea de la un singur server de baze de date la un mediu de stocare în reţea (SAN – storage area network) bazat pe tehnologia Sun StorEdgeTM. Îmbunătăţirile au vizat scalabilitatea şi performanţele funcţiei de căutare eBay.

 

Uşurinţa de administrare (manageability) – acest exemplu se axează pe a treia limitare a arhitecturii anterioare – era prea greu de menţinut. Aceasta, în particular, a avut efect asupra dezvoltării organizaţiei, deoarece foarte mult timp era afectat mentenanţei sistemului şi fixării bug-urilor, decât diferenţierii produselor.

 

eBay arhitectură pentru viitor

            eBay a demarat procedurile pentru implementarea arhitecturii de generaţie viitoare la sfârşitul anului 2001. Confruntându-se cu limitările date de flexibilitate, scalabilitate, uşurinţa de administrare, eBay început să facă un plan pentru o arhitectură de generaţie următoare – pregătind astfel compania să asigure o infrastructură de comerţ globală pentru secolul 21 (vezi tabelul 6.1).

            De la început, a fost clar pentru eBay că, pentru noua arhitectură trebuie să regândească designul, managementul şi funcţionalitatea, o încercare care va implica sute de dezvoltatori şi administratori de sistem. Problema cea mai grea o reprezenta „schimbarea motoarelor navetei în timp ce era în plin zbor” (Geiger). eBay a determinat că noua arhitectură trebuie să satisfacă cerinţele specifice privind calitatea serviciului şi principiile de bază.

Funcţionalitatea de bază (cerinţe)

Mai mult de 104 milioane de utilizatori eBay înregistraţi au acces la cea mai mare şi mai de succes piaţă de licitaţii din lume. Pentru a-i menţine creşterea şi pentru a facilita modele de afaceri online mai flexibile, eBay a creat o arhitectură de generaţie următoare care va:

-          Permite schimbări uşoare cu posibilitatea de a reutiliza elementele de bază şi design‑ul;

-          Oferi scalabilitate şi flexibilitate pentru a asigura creşterea rapidă a afacerii;

-          Spori eficienţa dezvoltatorilor şi administratorilor printr-un sistem de mentenanţă mau uşor.

Platforma aplicaţiei

eBay a ales o arhitectură avansată, deschisă, bazată pe standarde, multinivel bazată pe tehnologia J2EE şi serverul IBM WebSphere, constând dintr-o infrastructură eterogenă şi un mediu de operare.

Aprecieri privind soluţia şi arhitectura acesteia

Serviciile Sun au lucrat cu eBay pentru a proiecta o arhitectură de reţea bazată pe servicii şi a face posibilă utilizarea Metodologiei Arhitecturale SunTone. Proiectul a inclus şi abilitatea de apreciere, instruire şi certificare în tehnologia Java oferită de Sun. De asemenea, Sun a jucat un rol important în asigurarea faptului că implementarea va fi bazată pe standarde şi va fi independentă de vânzător.

Avantaje

Cu arhitectura Versiunea 3 eBay se aşteaptă să obţină:

-          o nouă arhitectură capabilă să susţină creşterea volumului tranzacţiilor şi a numărului de utilizatori înregistraţi pentru următorii 5 ani – făcând astfel eBaz să devină  o companie de 3 miliarde de dolari

-          posibilitatea de reutilizare a mai mult de 25% din arhitectura de bază şi a design‑ului, crescând astfel foarte mult viteza de dezvoltare;

-          îmbunătăţirea perceptibilă a performanţelor aplicaţiei – mai rapidă, încărcarea mai eficientă a paginilor şi a răspunsurilor.

Tabelul 6.1: Privire de ansamblu asupra eBay Versiunea 3

 

 

 

Obiective şi principii arhitecturale

 

            Obiectivele arhitecturale includ obiectivele afacerii şi cerinţe privind calitatea serviciului, precum:

-          Timpul de vânzare;

-          Performanţă, scalabilitate şi disponibilitate;

-          Continuitatea afacerii;

-          Funcţionalitate, cu nevoia specifică de a absorbi schimbările afacerii;

-          Securitate, incluzând protocoale de autorizare şi autentificare şi integritatea datelor;

-          Componente open-standard pentru interdependenţa produselor vânzătorului.

 

Principiile de bază sunt:

-          Flexibilitate: abilitatea de a face schimbări arhitecturii, cu posibilitatea de reutilizare a elementelor de bază şi a design‑ului;

-          Scalabilitate – păstrarea aplicaţiei şi a infrastructurii pe măsură ce afacerea creşte;

-          „Making life boring” .

Ultimul principiu face parte din spusele preşedintelui eBay, Maynard Webb.

 

Geiger spunea, „unul dintre principiile de proiectare ale V3 a fost să vedem arhitectura şi elementele de bază ca pe un avion – nu am vrut să ne bazăm doar pe giroscop; produsele tehnologice pot genera greşeli. Unul dintre obiectivele noastre a fost de a proiecta o arhitectură care să mascheze aceste potenţiale deficienţe.”

 

Arhitectura, produsul şi decizia partenerilor

 

            Bazată pe aceste  obiective şi principii, eBay s-a orientat spre trei decizii care vor fi critice pentru asigurarea succesului său:

-          platforma aplicaţiei şi dezvoltarea elementelor de bază;

-          infrastructura de mesaje;

-          partenerii consultaţi.

 

Evaluarea platformei: J2EE vs. .NET

 

            Elementul care a stat la baza alegerii platformei a fost creşterea productivităţii prin crearea unei arhitecturi bazate pe componente, care nu va avea nici o legătură cu varianta anterioară. Analiza eBay s-a orientat spre capacitatea platformei de a răspunde cerinţelor ridicate privind calitatea serviciului (flexibilitate, adaptabilitate, uşurinţă în administrare, scalabilitate şi securitate) şi nevoia unei arhitecturi bazate pe elemente care pot fi reutilizate. Cei doi candidaţi au fost Microsoft .NET şi J2EE.

            În urma evaluărilor eBay a ajuns la concluzia că soluţia oferită de Microsoft nu răspundea nevoilor firmei, lucru interesant întrucât arhitectura eBay din acel moment era bazată pe C++. Cu toate acestea eBay trebuia convins că tehnologia J2EE va asigura cerinţele privind calitatea serviciului. În acest caz, Sun a jucat un rol important în asigurarea eBay privind elementele oferite de platformele bazate pe tehnologia J2EE. În acest sens, Sun a organizat demonstraţii prin care demonstra avantajele acestor platforme în cazuri reale: J.Crew, Ford Motor Credit Company, Charles Schwab. În urma acestora eBay a considerat că tehnologia Java s-a maturizat suficient de mult prin J2EE, ajungând la punctul în care poate fi utilizată pe scară largă.

            Cu această decizie critică luată, eBay s-a orientat spre alegerea serverului pe care va rula aplicaţia J2EE. După analize, eBay a decis sa aleagă între serverul BEA WebLogic şi serverul de aplicaţii IBM WebSphere, în cele din urmă fiind ales ultimul menţionat.

 

Evaluarea infrastructurii de mesaje

 

            Un aspect cheie în ceea ce priveşte decizia luată privind arhitectura a fost trecerea de la o arhitectură cu două nivele la o arhitectură de reţea bazată pe servicii, multinivel în care prezentarea, aplicaţia şi logica datelor sunt separate. Arhitectura bazată pe tehnologia J2EE permite această separare şi comunicarea prin intermediul JDBCTM (Java Database Connectivity) şi prin partajarea conexiunii. Pentru aceasta eBay a decis să adauge un nivel de mesagerie care va fi eventual integrat în arhitectura bazată pe tehnologia J2EE. În urma analizei IBM MQSeries (acum IBM WebSphere MQ), eBay a ales soluţia de mesagerie bazată pe TIBCO ActiveEnterprise.

           

eBay V3 etape de implementare

 

            De la început, a fost planificat ca arhitectura V3 să fie implementată în 3 etape.

 

Faza 1: Concepte (elemente, noţiuni) de proiectare – o mare parte a membrilor eBay, consultanţi Sun şi reprezentaţi ai producătorilor de echipamente au fost de acord cu conceptele menţionate anterior şi au realizat specificaţii de proiectare de înalt nivel. Aceste specificaţii au fost folosite pentru transformarea unei mici părţi a site-ului iniţial, pentru a demonstra viabilitatea strategiei arhitecturale alese.

 

Arhitectura de reţea bazată pe servicii a eBay

 

            Sun a sprijinit eBay la proiectarea unei arhitecturi de reţea bazate pe servicii pentru Versiunea 3 a acestuia, realizând astfel o platformă puternică şi extensibilă folosind tehnologia J2EE, pentru aplicaţiile actuale şi viitoare ale eBay, după cum se poate observa din figurile 6.2 şi 6.3. Arhitectura V3 a lui eBay se bazează pe patru principii fundamentale referitoare la cerinţele de calitate a serviciului, care includ scalabilitatea, securitatea, flexibilitatea şi performanţa:

 

SAN (Storage Area Network) folosind tehnologie Sun

 

Tehnologii Sun, VERITAS şi Oracle

 

IBM WebSphere pe o platformă Windows NT

 

Servere IIS şi Microsoft Windows

 

Parteneri (B2B)

 

Utilizatori finali (B2C)

 

Sisteme Sun StorEdgeTM 9960 cu VERITAS NetBackup, Sun StorEdge ShadowImage şi Switch-uri Brocade Silkworm

 

Baze de date Oracle 8i pe servere Sun EnterpriseTM 4500 pe care rulează sistemul de operare SolarisTM 8

 

Tehnologia J2EETM cu serverul de aplicaţie IBM WebSphere pe un server Windows NT IBM

 

Nivel date

 

Nivel aplicaţie

 

 

Conţinut Web static

 

Nivel Web

 

Nivel client

 

Figura 6.2: Arhitectura multinivel eBay V3

 

-          arhitectură de reţea bazată pe servicii, multinivel (client-server);

-          cod bazat pe componente;

-          partiţionarea datelor;

-          posibilităţi scriere/citire.

Figura 6.2 scoate în evidenţă modul în care arhitectura facilitează (uşurează) buna partiţionare bazată pe analiza funcţională ceea ce oferă o bună flexibilitate şi scalabilitate. Nivelele în care este împărţită arhitectura sunt client, Web, aplicaţie şi date.

            Nivelul client furnizează (se ocupă cu) aplicaţiile end-user, browser şi clienţi bazaţi pe dispozitive, şi aplicaţii externe care integrează şi interacţionează cu aplicaţia eBay V3. Nivelul Web furnizează conţinut static şi serveşte ca frontieră iniţială între client şi nivelul aplicaţie J2EE. Nivelul aplicaţie (figura 6.2), element cheie al arhitecturii de reţea bazate pe arhitectură, se ocupă de nevoile serviciilor de prezentare, ale serviciilor referitoare la logica afacerii şi ale serviciilor de acces la date care folosesc diverse tehnologii Java şi J2EE, incluzând servlet-uri Java, tehnologia EJBTM (Enterprise JavaBeanTM), tehnologia JDBC, tehnologia JNDITM (Java Naming and Directory Interface), JMX (Java Management Extensions) şi Java XML. Nivelul date reprezintă infrastructura necesară pentru a găzdui şi a furniza servicii de date folosind tehnologiile Sun, VERITAS şi Oracle.

 

Figura 6.3: Arhitectura aplicaţiei J2EE pentru eBay V3

 

Figura 6.3 se concentrează asupra nivelului aplicaţie şi prezintă arhitectura aplicaţiei J2EE pentru eBay V3, în care sunt folosite diverse tehnologii Java şi J2EE pentru a realiza o arhitectură scalabilă, extensibilă şi flexibilă. Mai mult, nivelul aplicaţie este împărţit în mai multe nivele logice: nivelul prezentare, business şi integrare. Nivelul prezentare este responsabil de interacţiunea cu nivelul client şi furnizează serviciile cerute de diferitele tipuri de clienţi. Acest nivel se bazează pe servlet-uri Java şi foloseşte tehnologiile Java XML şi XSL (eXtensible Standard Language) pentru a oferi servicii de prezentare flexibile. Nivelul aplicaţie este compus din componente framework pentru a uşura execuţia logicii şi legilor de business. Nivelul aplicaţie se bazează pe tehnologia EJB şi foloseşte reguli de afaceri Java particularizate, politici framework şi tehnologia XML. Serviciile integrate în nivelul aplicaţie furnizează un nivel de acces la date, care uşurează interacţiunea dintre componentele aplicaţie şi sursele de date prin folosirea regulată a tehnologiei JDBC. Prin acestea sunt implementate cerinţele complexe ale eBay pentru accesul la date şi maparea obiectelor relaţionale.

În plus faţă de aceste trei nivele, există şi altele care oferă o arhitectură  de aplicaţie J2EE completă end-to-end. Framework-ul de configurare este implementat folosind tehnologia JMX (java Management Extension). Pentru a furniza un serviciu de logare puternic, framework‑ul generic de logare este bazat pe implementarea Apache Log4J. Framework-ul de securitate este implementat folosind caracteristicile de securitate oferite de tehnologia J2EE pentru a proteja componentele aplicaţiei J2EE. De asemenea, sunt implementate componente de securitate particulare bazate pe cerinţele specifice eBay. Utilităţile şi serviciile comune oferă diverse utilităţi şi servicii reutilizabile comune tuturor nivelelor din arhitectura aplicaţiei.

 

Faza 2: Demonstrarea conceptelor şi acţiuni iniţiale. Lucrând cu consultanţii Sun, echipele eBay şi-au redefinit conceptele şi au luat deciziile finale pe baza prototipurilor şi a proiectării efective a componentelor iniţiale specifice arhitecturii V3. Aceasta a costat în modificarea celor mai complexe module ale site-ului iniţial pentru a confirma că noua arhitectură poate oferi pe baza cerinţelor de calitate a serviciului ceea ce s-a intenţionat iniţial.

 

Faza 3: Migrarea pe scară largă. Bazată pe priorităţi şi uşurinţa de integrare, eBay va migra cu toate serviciile şi aplicaţiile sale către arhitectura V3.

 

Faza 1 – concepte de proiectare – Începută la sfârşitul anului 2000, faza 1 a demonstrat viabilitatea proiectului de arhitectură propus, pornind de la nevoia de nivele de servicii individuale la cerinţe de securitate şi framework-urile propuse. Problema s-a pus astfel: să se aleagă o mică parte a site-ului iniţial pentru migrarea la arhitectura V3, cu posibilitatea de a reveni imediat la versiunea V2 în cazul în care ar fi apărut eventuale probleme. Pentru o bună dezvoltare a proiectului, strategia eBay a fost să se înveţe din modelele proiectate care funcţionau. Faza 1, care a constat în elaborarea arhitecturii bazate pe tehnologia J2EE,  s-a terminat în decembrie 2001.

Faza 2: Demonstrarea conceptelor şi acţiunilor iniţiale – Faza 2, cu faza 1 terminată şi arhitectura stabilită, a avut drept scop demonstrarea scalabilităţii proiectului prin aplicarea acestuia într-o zonă foarte importantă a site-ului. Aceasta zonă este ceea ce eBay numeşte zona „View Item”, care acoperă aproape 65% din traficul site-ului. Cu toate că funcţionalitatea era destul de simplă, traficul şi volumul tranzacţiilor din zona menţionată a fost ales pentru a demonstra că noua arhitectură va răspunde cerinţelor. Migrarea completă la noua arhitectură a avut loc în iunie 2002.

            Cu această migrare, aproape 75% din traficul eBay este realizat prin noua arhitectură - prin care se realizează peste 400 de milioane de tranzacţii pe zi.

 

Faza 3 – Migrarea pe scară largă – Faza finală a implementării proiectului, a început în iulie 2002 şi are drept obiectiv migrarea întregii infrastructuri eBay la noua arhitectură. În plus faţă de cele menţionate, toate cererile noi de afaceri vor fi realizate folosind arhitectura V3. De asemenea, planul de dezvoltare a inclus certificarea în tehnologia Java. Folosind echipa de dezvoltatori, care are acum cunoştinţe solide de tehnologie Java, eBay poate începe proiectarea şi implementarea la cerere de noi modele de afaceri.

            În condiţiile în care cererea se schimbă în câteva secunde, flexibilitatea capătă o nouă dimensiune. Aceasta este cauza pentru care eBay, piaţa lumii întregi, a creat un mediu de afaceri dinamic care poate prezice şi ajusta cererea foarte repede, care s-a bucurat de un real succes.

 

 

Instruirea clienţilor, ca element important pentru atragerea şi păstrarea legăturii cu clienţii (acquire and bond customers) eBay-Germany

eBay Germania, worldwide online-marketplace, foloseşte soluţia datango[1], software pentru help-online, încă din anul 2000 în scopul învăţării clienţilor să se orienteze spre creşterea activităţii, realizând în acelaşi timp şi reducerea costurilor pentru serviciile oferite acestora.

 

 

Cerinţe/provocări/obiective (challenge)

 

Obiectivul eBay este să facă din vizitatorii obişnuiţi cumpărători activi şi din cumpărătorii activi vânzători de succes. Clienţii trebuie să-şi facă o mică experienţă, care poate fi însoţită de o serie de obstacole. De exemplu, noii utilizatori trebuie să se familiarizeze cu structura şi logica paginii pentru a înţelege platforma şi pentru a procesa şi învăţa să aibe încredere în ceea ce se oferă (produsele oferite). În acelaşi mod, utilizatorii experimentaţi nu au încă cunoştinţe cu privire la multitudinea de funcţii speciale utile pentru a avea succes în vânzări, cum ar fi de exemplu, deschiderea unui magazin eBay.

Acest tip de informaţie este disponibilă prin intermediul serviciului relaţii clienţii sau al paginii Web. Totuşi, multe persoane consideră citirea paginilor de ajutor pe ecranul monitorului prea grea şi de obicei apelează la serviciul relaţii clienţi. Dezvoltarea departamentului „instruire clienţi” are drept scop reducerea timpului de lucru al clienţilor, reducând astfel şi costurile.

 

Soluţia datango

 

Aceasta este cauza pentru care soluţia datango a fost integrată în anul 2000 ca modalitate de ajutor online pentru piaţa eBay şi ca instrument de instruire a clienţilor. Între timp, 6,4 milioane de utilizatori înregistraţi ai eBay‑Germania primesc sprijin imediat la orice oră, ceea ce le permite să-şi ducă la bun sfârşit obiectivele, independent.

Obiectivele datango se referă la aspectele centrale ale înstruirii online şi la sistemul de ajutor eBay. (obiectele de învăţare învaţă utilizatorii despre modul în care se desfăşoară tranzacţiile pe eBay.) Acestea sunt plasate într-o locaţie strategică pe fiecare pagină, pentru a fi la îndemâna utilizatorilor care pun întrebări sau a celor care oferă sprijin. Clienţii eBay recepţionează o explicaţie procedurală care poate fi urmărită vizual. Aceasta dispune şi de suport audio.

Acoperirea globală a pieţei eBay a rezultat încă de la începuturile sale, din statisticile mari referitoare la acces pentru unităţile de învăţare integrate. În medie, sunt 50000 vizitatori pe lună pentru fiecare obiect de învăţare. Software-ul datago înregistrează şi evaluează numărul accesărilor şi interacţiunea fiecărui utilizator cu obiectele de învăţare. Membrii din conducerea eBay pot accesa serverul pentru statistici zilnice privind utilizarea unui modul de învăţare, prin intermediul interfeţei Web.

 

Rezultatul

 

Obiectivul utilizării datango, de a reduce costurile pentru sectorul relaţii clienţi, a fost atins. Costul pentru a răspunde la întrebarea unui utilizator cu ajutorul explicării date prin intermediul produsului software datango este în jur de 2 euro, considerabil mai mic faţă costul mediu estimat pentru procesarea email‑urilor (9 Euro). Diferenţa de 7 Euro multiplicată cu 600000 de apeluri pentru fiecare an, arată economiile făcute de companie prin implementarea soluţiei menţionate. Pe lângă aceasta, introducerea datango a dus şi la creşterea profitului şi a activităţii utilizatorilor.

Progresul obţinut a dus la cererea acestui produs şi în alte companii eBay. De atunci, soluţia datango a fost distribuită în mai mult de 8 ţări, printre care, Australia, Franţa, Canada şi SUA. O analiză interactivă a utilizatorilor eBay din SUA a scos la lumină rezultate suplimentare. Analiza a arătat că frecvenţa a crescut considerabil în cazul în care utilizatorii au utilizat un obiect de învăţare (learning object) înainte de a cumpăra sau de a vinde.

Experienţa eBay a demonstrat că instruirea clienţilor reprezintă un instrument de marketing eficient. S-a demonstrat că seminariile cresc satisfacţiile clienţilor, deoarece oferă utilizatorilor nu numai un sens abstract al realizării, ci şi beneficii concrete care pot fi obţinute.

În acelaşi timp datango learning objects furnizează o gamă largă de informaţii. Întrebări uzuale, precum „cum se face logarea?”, „cum cumpăr sau cum vând?” sau „ce mecanisme de securitate sunt folosite pentru tranzacţii?” sunt completate cu pachete speciale de instruire.

 

eBay renunţă la serviciul de management al identităţii Microsoft Passport

Compania de licitaţii online eBay şi-a anunţat în mod oficial clienţii că nu va mai permite logarea prin intermediului serviciului de management al identităţii Microsoft Passport.

Această decizie este o nouă lovitură pentru Passport, care a fost gândit iniţial ca un loc unic pentru stocarea pe Internet a datelor de acces la diferite servicii online ale utilizatorilor. Sistemul de autentificare va oferi însă suport doar pentru logarea la serviciile oferite de Microsoft şi partenerii săi apropiaţi.

“Începând cu 24 ianuarie 2005, eBay nu va mai oferi suport pentru serviciul Microsoft Passport”, se arată în mesajul trimis de eBay.

Un reprezentant al eBay a confirmat faptul că această companie a trimis mesaje clienţilor săi şi că va opri suportul pentru serviciul Microsoft Passport începând cu data de 24 ianuarie.

 

Concluzii

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Noua arhitectură adoptată de eBay, V3,

In conclusion, the eBay exercise is an effective way to teach the fundamentals of e-commerce as they apply to an online merchant.  A student can experience first-hand the issues that face all e-commerce merchants, such as choosing products, crafting offers and web pages, and receiving payments and fulfilling orders.  Working with the eBay web site gives students two perspectives on the 7-Cs of the e-commerce customer interface—the perspective of a seller creating an auction for a good, and the perspective of a buyer of selling services from eBay.

Two caveats apply to using the eBay exercise.  First, the instructor should have experience as an eBay seller.  EBay’s online instructions are adequate for simply submitting an auction.  But a seller needs additional knowledge to conduct a successful transaction, such as the pros and cons of various auction terms, shipping options, and how to deal with bidders.  A depth of knowledge about selling online can only come from experience.

Second, students can best benefit from the instructor’s experience if it is shared as they make decisions about their auctions.  This can best occur in a computer lab or computer classroom.  Depending on the level of students’ computer and Internet skills, participating in the eBay exercise as homework could be a frustrating experience for students and instructor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anexa - Statistici, analize financiare eBay  prezent şi viitor

 

Conform unui raport Internet Retailer, eBay avea la sfârşitul anului 2004 un număr de 104 milioane de utilizatori activi, cu 36% mai mulţi faţă de anul 2003. Volumul total al plăţilor efectuate prin sistemul PayPal al eBay a atins la sfârşitul anului 2004 pragul de 18.9 miliarde USD, cu 55% mai mult faţă de anul 2003. Urmând acelaşi trend crescător, veniturile nete ale celor care au vândut se ridică la suma de 773,4 milioane USD, cu 52% mai mult faţă de anul trecut.

Categoriile eBay cu vânzări anuale de peste 1 miliard USD sunt în ordine descrescătoare sunt:

-          eBay Motors, $11.1 miliarde;

-          Consumer Electronics, $3.5 miliarde;

-          Computers, $3 miliarde;

-          Haine & Accesorii, $2.9 miliarde;

-          Cărţi/Filme/Muzică, $2.4 miliarde;

-          Collectibles, $2.2 miliarde;

-          Casa & gradina, $2 miliarde;

-          Jucării, $1.8 miliarde;

-          Sport, $1.8 miliarde;

-          Bijuterii & ceasuri, $1.7 miliarde;

-          Cameras & Photo, $1.3 miliarde;

-          Business & Industrial, $1.2 miliarde.

Câştigul net pentru anul 2004 a crescut cu 51% faţă de 2003, la 3.27 miliarde USD de la 2.17 miliarde USD.

Compania de vânzări prin Internet - eBay- a înregistrat, în trimestrul al patrulea al anului trecut, o creştere a profitului cu 44 la sută faţă de perioada similară din 2003, dar nu a reuşit să atingă previziunile analiştilor, informează agenţia EFE.

Compania a semnalat că în ultimele trei luni din 2004 a câştigat 205 milioane dolari, sau 0,30 dolari pe acţiune, faţă de 143 milioane dolari, sau 0,21 dolari pe acţiune în urmă cu un an.  

Dacă se scad cheltuielile excepţionale, profiturile companiei în ultimul trimestru al anului 2004 se ridică la 226 milioane dolari, sau 33 cenţi pe acţiune, mai puţin faţă de cei 34 de cenţi estimaţi de analiştii consultaţi de firmă specializată First Call.

Vânzările companiei s-au ridicat la 936 milioane dolari, fiind cu 44 la sută mai mari faţă de anul anterior. Pentru tot anul 2004, compania a comunicat profituri nete de 830 milioane dolari, cu 68% mai mari faţă de 2003 şi vânzări de 3,270 miliarde dolari, în creştere cu 51% comparativ cu anul precedent.

Pentru 2005, eBay estimează vânzări cuprinse între 4,25 miliarde dolari şi 4,35 miliarde dolari, cu câştiguri de 1,48 - 1,52 dolari pe acţiune.

Analiştii de pe Wall Street se aşteaptă ca beneficiile pentru 2005 să fie cuprinse între 1,50 şi 1,72 dolari pe acţiune şi vânzările de 4,1 - 4,5 miliarde dolari.

De asemenea, eBay a înregistrat creşteri rapide şi pentru câştigurile rezultate din tranzacţiile internaţionale.  

 

Ştiri de ultimă oră

 

Ebay, piaţa online pentru vânzări de bunuri şi servicii, va percepe taxe în

Europa

EBay Inc. va începe să perceapă TVA pentru vânzări în Europa începând cu 1 iulie, în concordanţă cu reglementările Uniunii Europene, afirmă recent compania. Dacă vânzătorii nu prezintă un număr valid de exceptare de la taxe (disponibil pentru afaceriştii înregistraţi) vor plăti TVA conform ratei lor naţionale. Ratele variază de la ţară la ţară . TVA-ul este de 25% în Danemarca şi Suedia, în timp ce în Spania şi Germania este de 16%. Vânzătorii din Marea Britanie vor plăti 17.5%.

UE a ratiferat o directivă anul trecut prin care se impune ca serviciile digitale să fie plătitoare de TVA , începând de pe 1 iulie, acest lucru aplicându-se tuturor vânzătorilor eBay din Europa.

 

Fraudă pe eBay


Unii dintre clienţii eBay au primit pe 17 noiembrie un e-mail cel puţin ciudat: "Your account may be used by a third party in a fraudulent activity with eBay. As a result, your access to bid or buy on eBay has been restricted." Deci accesul la tranzacţii de orice fel pe eBay al clientului respectiv a fost restricţionat datorită faptului că exista o a altă persoană care foloseşte contul în acţiuni fraudulose. Până aici toate bune şi frumoase. În e-mailul respectiv exista şi un link către e-bay.

În campurile formularului de reînregistrare trebuiau introduse: datele de pe cartea de credit, numărul personal de identificare ATM (PIN), numărul de securitate socială, data naşterii, primul nume al mamei. Formularul se afla pe un site replică fidela al eBay atât in ce priveşte partea de sus cât şi în ce priveşte link-urile interne de pe cel original.

Din păcate pentru cei care au completat-o, cererea nu venea de la eBay, dimpotrivă era o acţiune frauduloasă cunoscută sub numele de "phishing". Scopul acestei operaţiuni este lichidarea conturilor victimelor sau furtul de personalitate. Câţiva dintre clienţii Citibank, PayPal, C2iT şi chiar Visa au fost păcăliţi în ultimele luni de astfel de phishers.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



[1] Referinţe datango